تهران

بیماری های ناخن دست و پا و دلایل آن

آشنایی با بیماریهای ناخن در دست و پا
ناخن یکی از اعضای مهم بدن است که در عین حالی که از لحاظ زیبایی شناختی دارای اهمیت است از لحاظ سلامت هم باید مورد توجه قرار گیرد بروز بیماریهای مختلف در ناخن دست و پا می تواند باعث تغییر در بافت و رنگ ناخن شده و جلوه ای ناخوشایند ایجاد کند این تغییرات هم چنین نشانی از بیماری در اعضای مختلف بدن است.

بیماریهای ناخن

ناخن ها عضو بسیار مهمی در دست ها و پاه های ما هستند. مهمترین نقش آنها محافظت و نگهداری از نقاط حساس انگشتان است. ما به کمک ناخن ها به راحتی می توانیم اشیا را برداریم، از آنها برای خارش قسمت های مختلف بدن استفاده کنیم، یا گره هی را بگشاییم. رشد ناخن در  دست سه برابر ناخن های پاست.
داشتن ناخن های سالم علاوه بر اهمیت آن از جنبه زیبایی، نشانه ای برای سلامت بدن نیز محسوب می شود. در ادامه این مطلب سعی داریم شما را با انواع بیماریهای شایع در ناخن  آشنا کنیم.
در برخی موارد وجود شرایط خاص درمان بیماری ناخن نیاز به بررسی بیشتر از جانب پزشک متخصص دارد. در برخی موارد نیز مشکلات بوجود آمده با بکارگیری تکنیک های ساده و تغییر در سبک زندگی قابل برطرف شدن هستند.
وجود مشکل در ناخن پاها در همه سنین قابل مشاهده است ولی در افراد مسن نسبتا شایع تر است. از دلایل رایج بروز مشکلات ناخن می توان به آسیب، عفونت و بیماریهای پوستی مثل اگزما و پسوریازیس اشاره کرد. آسیب های وارده به ناخن اغلب در نتیجه آسیب دیدگی (تروما)، پوشیدن کفش های نامناسب، گردش ضعیف خون، ضعف عصب و عفونت ایجاد می شوند، مشکلات مربوط با ناخن پا تا حدود زیادی قابل درمان هستند.

بیماری های ناخن
بیماری های ناخن


ساختار ناخن

ناخن ها از یک پروتئین سخت تحت عنوان کراتین ساخته شده اند. کراتین به عنوان ماده سازنده ی پوست و مو نیز شناخته می شود. رشد ناخن ها از طریق تشکیل سلول هایی که در پایه ناخن وجود دارند صورت می گیرد  و با قرار گرفتن لایه ها روی یکدیگر و سخت شدن آنها، پروسه ای تحت عنوان کرتاتیزاسیون انجام می گیرد. ویژگی هایی مانند قدرت، ضخامت و سرعت رشد ناخن ها اکثرا زمینه ای ارثی داشته و از والدین ما به ارث می رسند.


بیماریهای ناخن شست پا


فرو رفتن ناخن در گوشت انگشت

فرو رفتن ناخن در گوشت انگشت از شایع ترین بیماریهای مربوط به ناخن شناخته می شود. این بیماری که بیشتر در انگشت شست پا مشاهده می شود عمده ترین عامل ایجاد آن را رشد بیش از حد ناخن و در نتیجه فرو رفتن آن در شیار ناخن می دانند اغلب در این حالت شاهد درد و بروز عفونت خواهیم بود.

بیماریهای ناخن
فرو رفتن ناخن در گوشت انگشت


قارچ ناخن پا (Onychomycosis)

قارچ ناخن پا یک بیماری نسبتا شایع بوده که در صورت عدم درمان می تواند به نابودی ناخن پای شما منجر شود. ناخن انگشت شست و انگشت کوچک پا در این بیماری بیشتر از ناخن های دیگر در معرض خطر قرار می گیرند. محل رشد این قارچ عمدتا در نواحی گرم و مرطوب داخل کفش است. قارچ ناخن از پروتئین کراتین ناخن برای رشد تغذیه می کند. احتمال شیوع این قارچ در ناخن های کودکان خیلی نادراست، ولی احتمال ابتلا به آن با بالا رفتن سن در حدود 48 درصد بیشتر می شود. اصولا بیماریهای ناخن در کودکان زیاد شایع نبوده و فقط مشکل جویدن ناخن در کودکان است که می تواند به عنوان عامل ایجاد مشکل در ظاهر ناخن شناخته شود.
بیشترین عامل ایجاد این قارچ در ناخن های پا، پوشیدن کفش های تنگ و استفاده کردن از لاک ناخن عنوان می شود.

قارچ ناخن پا
قارچ ناخن پا


بیماری ناخنک (Ingrown Nail)

بیماری ناخنک یا Ingrown Nail به نوعی بیماری مربوط به ناخن پا اطلاق می شود که در نتیجه رشد و نفوذ ناخن در گوشت و بافت نرم زیرین ایجاد می شود این بیماری بیشتر در ناخن شست پا مشاهده می گردد. از عوامل ایجاد ناخنک در انگشت شست پا می توان به پوشیدن کفش تنگ و اصلاح ناخن به شکل نادرست اشاره کرد. ناخنک یک بیماری دردناک بوده و احتمال بروز عفونت در آن بالاست.

بیماری ناخنک
بیماری قارچ ناخن در شست پا

 

پسوریازیس ناخن

پسوریازیس ناخن یک نوع بیماری پوستی مزمن سیستم ایمنی بدن محسوب می گردد که بیشتر ریشه ناخن را درگیر می کند.
از علائم عمده پسوریازیس ناخن می توان به دندانه دار شدن ناخن، وجود نقاط سفید رنگ روی آن، بروز شیارهای باریک روی ناخن، تغییر در شکل یا اندازه ناخن، کلفتی ناخن، جداشدن ناخن از بستر خود، شکستگی ناخن، تغییر رنگ ناخن به زرد یا قهوه ای و وجود خون در زیر ناخن اشاره کرد.

بیماری های ناخن
بیماری پسوریازیس در ناخن ها


علت تغییر رنگ ناخن دست

با نگاه به ناخن هایتان می توانید متوجه نرمال بودن رنگ آنها (صورتی و براق) یا اینکه تغییر رنگ در ناخنهایتان (آبی و کبود) شوید. سیاه شدن و کبودی ناخن ها می تواند ناشی از ضربه یا فشار باشد. این مشکل می تواند کم خطر بوده و به سادگی حل گردد یا اینکه دردساز شود.
تغییر در رنگدانه های ناخن می تواند از دلایل تغییر رنگ در ناخن های دست باشد که بنابه دلایل ژنتیکی اتفاق می افتند. اما در برخی موارد مثل مشاهده یک خط تیره که از بخش پایینی پوست ناخن شروع و تا نوک آن ادامه می یابد و یا اینکه شکل و اندازه آن سریعا تغییر می کند باید به طور جدی پیگیری کنید چون ممکن است این خط تیره یک تومور پوستی باشد. 
در صورت بروز چنین خطی در ناخن هایتان خونسرد باشید چون ممکن است دلیل آن وجود عفونت قارچی در ناخنتان بوده باشد.
تغییر رنگ ناخن به آبی ممکن است خطر جدی تر داشته باشد این رنگ ممکن است حاکی از وجود اختلال در جریان خون رسانی شما باشد و وجود یک اختلال ساده را نشان دهد. اما در برخی مواقع این تغییر رنگ می تواند خیلی جدی تر بوده و نشانگر ابتلای شما به بیماریهای قلبی و ریوی باشد که در پی آن گردش خون با مشکل روبرو شده و با نرسیدن اکسیژن به ناخن ها باعث تغییر رنگ آنها شده است.
تغییررنگ ناخن به سفیدی بیشتر نشان دهنده ضعف عصبی است یا می تواند ناشی از دلایلی مانند سوء تغذیه و نرسیدن مواد مغذی به بدن یا به شکلی جدی تر در قالب بیماریهای کبدی خود را بروز دهد.

بیماریهای ناخن
علل تغییر رنگ در ناخن


علت موج دار شدن ناخن

 داشتن ناخن هایی با سطوح نا صاف و مواج و حفره دار می تواند نشانه ای اولیه از ابتلای ناخن به بیماری پسوریازیس و یا آرتریت های التهابی باشد.

بیماریهای ناخن
علت موج دار شدن ناخن ها


شیارهای عمودی روی ناخن

شیارها یا خطوط عمودی روی ناخن عمدتا از نوک ناخن شروع شده و به طرف پایین و تا کوتیکول ناخن پیش می رود. در اکثر موارد این خطوط به شکل جزئی روی ناخن های افراد مسن مشاهده می شوند که احتمالا دلیل بروز آنها به کاهش سرعت تکثیر و تقسیم سلولی در اثر کهولت سن مربوط می شود.
اگر با وجود شیارهای عمودی روی ناخن شاهد تغییر در رنگ و بافت ناخن هم بودید امکان اینکه دلیل بروز آنها وجود یک بیماری یا مشکل باشد وجود دارد. در بیماری تراکیونشیا یا بیماری دیستروفی مجموع ناخن های دست و پا علاوه بر اینکه دارای شیارهایی هستند تغییر رنگ و یا سفت و شکننده شدن نیز می تواند جزء علائم آن باشد.

بیماری های ناخن
علت وجود شیارهای عمودی بر روی ناخن


 

مطلب مفید بود؟
2
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی